Cinema i comunicació audiovisual




Segur que encara que no ho sàpigues tens una certa  cultura audiovisual. Segur que heu vits algunes de les pel.lícules que es mencionen en aquest vídeo de 2 minuts.




Si les identifiques, encara que no les hagis vists senceres ...a que esperes per a gaudir-les?


EL LLENGUATGE DE LES IMATGES EN MOVIMENT

El cinema basa el seu llenguatge en la representació fragmentada de l'espai i del temps.

TERMINOLOGIA PRÒPIA DEL CINEMA:

La profunditat de camp:
 És la zona que es veu amb nitidesa entre el primer terme i el fons de la imatge.
 En aquesta fotografia es veu una escena d'una pel.lícula molt important: "Ciutadà Kane" d'Orson Welles; en ella es perceben simultàniament dues situracions que tenen relació entre elles. La de nen que juga darrere la finestra i la dels adults que signen un document per portar-lo a un orfanat.




Però la profunditat de camp és molt útil per enfasitzar el dramatisme d'alguns moments àlgids en algunes pel.lícules. Compara aquestes dues imatges de la famnosa pel.lícula de Stanley Kubrick, "El resplendor"


L'enquadrament:


L'enquadrament selecciona i defineix el fragment de l'espai que representa cada imatge i dóna a ntentre moltes coses més de les que semblen a primera vista:

  Això que veus és un pla general: Té una funció més aviat descriptiva. ("Els ocells", d'Alfred Hichcock)


Aquí, extreta de la mateixa pel.lícula veiem un pla mig. Reforça el dramatisme que has vist en la imatge 
anterior.



Observem, un pla sencer  famossíssim de la pel.lícula "cantant sota la pluja" de Stanley Donen



  Aquí veiem un pla 3/4 o americà. És entre un pla sencer i un pla mig . De la gran pel.lícula "Dràcula" de Coppola.



 Aquest és un  primer plan, un dels  més importants de la història del cinema. Correspon a la pel.lícula "Psicosis", també d'Afred Hishcock.





Els angles de visió:

Un altre recurs per potenciar la força comunicativa de les imatges cinematogràfiques és l'angle amb que la càmara està envers l'objecte filmat:

Des de dalt , picat: és quan la càmera filma des de dalt. El personatge filmat es  pot veure empetitit, fràgil i abatut.


Picat  del film "Frankestein", de James Wale


"El bo, el lleig i el dolent", de Sergio Leone. 

I el contrapicat?, és el mateix però amb un concepte completament diferent. A l'estar la càmera per sota del personatge, i el que fa és magnificar l'actor.Veiem un fotograma de la mateixa pel.lícula, es veu clarament com aquest angle de visió picat enfasitza l'actor.


"El bo, el lleig i el dolent", de Sergio Leone. 
"Ciutadà Kane", Orson Welles



Els moviments de la càmera:


Panoràmiques: són els girs que fa la càmera sense moure's de lloc:

Pot ser vertical i horitzontal



Traveling: la càmera avança, sovint és facilitat aquest moviment amb un carril.





El guió: 
constitueix el fil conductor d'un missatge audiovisual. Escriure'l és bàsic abans de filmar la història.


En una de les fases d'elaboració d'una producció audiovisual pot ser important el story board. Aquí a sota, un exemple:



El muntatge: és l'operació d'establir l'ordre i la durada de les imatges i dels sons.




Segur que et sona la pel.lícual a la qual pertanyen aquestes imatges. És de la pel.lícula "psicosis" un altre cop. Hi ha una acurada selecció de les imatges que es succeeixen ràpidament en l'escena de la dutxa.


Un exemple  de muntatge expressiu:

Això de fraccionar tant el muntatge té un director pioner, es deia Einsestein, i amb una pel.lícula muda molt antiga, anomenada "acuirassat Potemkin",  va ser dels primers que va experimentar amb un muntatge ràpid  . No hi ha escola de cinema que no ensenyi la famosa escena de l'afusellament a les escales. L'eficàcia narrativa de les imatges és contundent.








"Pulp Fiction" de Tarantino. Es una història  molt admirada pels crítics de cinema perquè no segueix un ordre cronològic lineal. Són unes quantes històries aillades entre sí, però que al final s'acaben relacionant entre elles. 

"Pulp Fiction" de Tarantino


A vegades el muntage té un ordre cronològic, té una continuitat narrativa. Aquesta pel.lícula que mostro a sota és molt curiosa, totes les dues hores que dura s'ha rodat en un sol pla seqüència (com els LIB DUBS). També és russa!

Aleksander Sokurov, "L'arca russa"



Ràccord: és la coherència entre les preses contigües. 

El.lipsis: consisteix a ometre tot allò que es pot intuir  o és poc important en la narració.
A sota us mostro dues imatges de la el.lispis més famosa de la història del cinema.  En un segopn fa un salt de milers d'anys.


Pertany a "2001,  odissea de l'espai". Stanley Kubrick





Flashback:  és un salt enrere en el temps:



"Men in black"



Flashforward: un salt endavant en el temps. Un exmple a sota:



"Destino final"



Com s'han rodat algunes grans pel.lícules?
Costa d'imaginar la gran planificació que ha d'haver entre els molts artistes i tècnics que han fet  possible una pel.lícula com "Avatar" . Realment, és una gran feina d'equip.





Hi moltes llistes fetes sobre les millors pel.lícules de la història del cinema. Jo us poso alguns títols sel.leccionats entre els llistats  més prestigiosos. Bé, també s'ha colat alguna que m'ha agradat i no està a cap llista. Moltes de les que veureu a continuació  són imprescindibles.  Vaja, que s'han de veure perquè són clàssics, veritables obres d'art. Com que teniu tota una vida per davant per veure-les ...no hi ha pressa...oi?



"La nit del caçador. " de Charles Laughton. 1955.  Aquesta pel.lícula va ser injustament criticada. Aquest director, després d'aquesta mala experiència, amb la seva autoestima pels terres, mai més  va tornar a dirigir. Anys després va tenir un ampli reconeixement per l'originalitat de l'argument i l'extranya i bucòlica bellesa de les imatges en blanc i negre.(pel.lícula recomanable a partir de quart d'ESO) 





"Camins de glòria" de Stanley Kubrik (1957) és sens dubte una gran obra, una valenta pel.lícula anti-bèlica que es va rodar en plena guerra freda. 
He triat aquesta, però aquest director és especialista en gestar obres mestres: desde "2001, odissea de l'espai", passant per "taronja mecànica" i moltes altres....(pel.lícula recomanable a partir de quart d'ESO) 




Big Fish: És una pel.lícula emblemàtica en trajectòria cinematogràfica de Tim Burton, que justament no és massa gòtica estèticament...  Ha fet darrere d'aquesta moltes més, algunes  i amb una clara intenció comercial. 
  On es veu clarament  però el seu estil personal,   és a "la nòvia cadàver". Si encara no l'has vista, ja tens feina...


                                           

"El gran salt" del germans Cohen.
Ja fa uns quants anys d'aquesta pel.lícula, tot i així no hem d'oblidar que darrere d'una factura visual una mica extranya s'amaga una història amb un guió rodó i amb uns desenllaços surrealistes i imprevisibles.
Aquests dos germans directors tenen una filmografia boníssima!!!!

Ara us deixo amb un realitzador amb molt de talent i a més de Cunit! Sergey Odintsov






Més informació a:
Descubriendo el lenguaje del cine
Tipos de plano en cinemasurlepont
El lenguaje del cine
El lenguaje cinematográfico

Un blog que té els trailers de totes les d'aquesta llista i moltes més:
Blog de cine


Un altre que tampoc està malament:
Notas de cine

Aquesta és possiblement la pàgina de cinema més visitada del món. Es troba tot. Fa recerques per director, etc. També hi trobareu trailers:
Film affinity


Enllaços interessants sobre llenguatge audiovisual:
Jovenes al día
Jugando con las imágenes
La clase de Cam
La imagen fotográfica
Media (Televisión, radio, cine, prensa y publicidad)
Miradas2
Web para CAM de Teresa Cuesta

NUEVOS MEDIOS
Cámara abierta 2.0
Fuss! Ambientador
Intermondes
Laboral
LEV Festival
Moebio.com
Movil Film Fest
NET.ART


Aquí teniu el curtmetratge espanyol més premiat de la nostra història. Creieu que s'ho mereix?






Ara, en exclusiva, alumnes de Cunit,  podreu veure el curtmetratge que vaig  rodar al meu darrer institut de l'Arboç!. La benvinguda
Ens vam presentar a un festival de curtmetratges, el FIT CAT.  Parla sobre el Bullyng, sobre l'assetjament...que mai és justificable per molt "friky" que sigui la víctima.
Sobre el fet que una persona es pot sentir molt sola malgrat estar envoltada de gent. 
Del pànic  extrem que es pot viure quan, d'adolescent,  saps que et volen pegar a la sortida. De com pot ser d'alienant l'arquitectura d'un edifici...Bé aquestes eren les pretensions... que consti que no està basat en cap cas real, només es vol  afavorir la reflexió  sobre aquests sentiment tant comuns en l'adolescència.
El resultat és aquest. Val a dir que el vam rodar gairebé en secret,  moltes seqüencies es van rodar fora d'hores de classe, sense ni un cèntim i amb mètodes prehistòrics de rodatge.

                                          



El picat el fèiem amb un simple trípode. La simulació del llit amb un llençol al terre.

Encara que sembli "cutre", una cadira de rodes pot ser una alternativa a l'utilització d'un rail per fer un travelling. Així ho feia també  el gran director de cinema François Truffaut.

En qualsevol rodatge sempre hi ha el director, però també hi ha ajudants de direcció que es dediquen a supervisar escenes concretes. Aquí  es donen instruccions a l'actriu.

Tot rodatge requereix tenir un story-board. És com un còmic en el que s'especifica clarament com s'ha de fer . Això permet distribuir a priori les tasques que fa tot l'equip de rodatge.

En el cas concret del cinema, no és una activitat individual (encara que hi pugui haver alguna excepció). El mèrit acostuma a ser d'un equip de professionals.
 Començant pels guionistes, els actors, els fotògrafs...i acabant pel director que és potser la figura més imprescindible del procés





1 comentari:

  1. Això és tenir talent i la resta, tonteries!!
    El curt m'ha emocionat pel treball que hi vau posar tots i m'ha encantat la estètica que li vas donar.
    Un treball impecable!!!

    ResponElimina